Wednesday, November 25, 2009

KEADAAN NERAKA DAN PENGHUNINYA



BIL8/2010
Untuk mengetahui keadaan neraka dan penghuninya marilah kita lihat keterangan di bawah ini:


1. Mengadulah neraka kepada Tuhannya:Wahai Tuhanku, sebahagian kami memakan sebahagian yang lain. Dengan permohonannya itu maka orang yang berada di dalam neraka itu ada dua macam penyeksaan iaitu dengan penyeksaan yang amat panas dan penyeksaan yang amat sejuk.


2. Batu besar diletakkan di tepi jurang neraka jahanam,maka jatuhlah ia dan selama tujuh puluh tahun belum sampai lagi dasarnya.


3. Orang yang kembali kepada allah (orang yang mati), ada yang dimasukkan ke dalam syurga dan ada yang dimasukkan ke dalam neraka.Didalam neraka itu mereka tidak mati untuk selama-lamanya.


4. Orang yang diseksa di dalam neraka itu terus-terusan menangis sehingga air mata mereka sanggup menghanyutkan sampan. Dan air mata mereka habis sehingga darahnya yang keluar.


5. Seandainya ada batu besar di jatuhkan di tepi jurang neraka Jahanam ,maka selama tujuh puluh tahun pun ia belum sampai ke dasarnya.


6. Seandainya satu ketul zaqqum (makanan di neraka) dicampakkan ke dunia nescaya matilah semua penduduk dunia kerana tidak tahan mencium baunya. Kalau mencium baunya saja pun orang tidak tahan bagaimana pula orang yang memakannya?.


7. Api yang ada di dunia ini adalah satu juzuk daripada tujuh puluh juzuk neraka jahannam. Ertinya neraka Jahannam itu panasnya tujuh puluh kali api dunia.


8. Ada saja orang yang dicampakkan ke neraka Jahannam tetapi setiap kali dicampakkan ke mulutnya ia berkata: “Ada lagi yang lain?” sehingga akhirnya Allah memenuhi neraka itu dengan manusia jahat.Sedangkan di Syurga ada saja tempat yang kosong dan lapang sehingga Allah menciptakan makhluk lain umtuk menempati yang kosong itu.


9. Didatangkan ke neraka Jahannam ketika itu nanti sebanyak 70,000 tali pengikat, dan setiap tali itu dipegang oleh 70,000 malaikat.


10. Saling bersoal jawab antara neraka dan syurga. Maka berkatalah syurga: “Masuk ke tempat saya orang-orang daif dan miskin.” Berkata pula neraka: “0Masuk ke tempat saya orang-orang yang kejam dan sombong.” Kemudian Allah berkata kepada mereka: “Engkau adalah azab-Ku, dan dengan engkaulah Aku menyeksa orang-orang yang aku kehendaki.” Kemudian berkata kepada syurga: “Engkau adalah rahmat-Ku dan Aku rahmati denganmu orang-orang yang aku kehendaki. Dan setiap kamu (syurga dan neraka) ada pengisinya.”


11. Siksaan yang paling ringan di neraka seseorang dipakaikan kepadanya sandal api. Namun demikian kerana panasnya sandal itu seluruh tubuhnya kepanasan sehingga mendidih otaknya.


12. Seseorang itu kalau sudah dimasukkan ke dalam neraka menjadi besar badannya sehingga satu batang giginya menjadi seperti gunung Uhud.


13. Orang-orang yang masuk ke neraka itu ada yang dijilat api sampai ke mata kaki atau buku lalinya, ada yang sampai ke lututnya, ada yang sampai pinggang dan ada yang sampai ke lehernya.


14. Orang-orang berada di dalam neraka itu sentiasa menangis sehingga kering air mata mereka. Setelah kering air mata mereka keluarlah darah. Kerana banyaknya darah yang mengalir itu,sampan akan berlayar sekiranya diletak di situ.Neraka adalah tempat menjalani hukuman, tempat penyeksaan,tempat celaka dan menyengsarakan. Tidak ada di dalamnya kecuali suasana yang menyedihkan, suasana pilu dan menarik nafas panjang. Orang yang berada didalamnya merupakan penghuni yang celaka, menangis dan menyesal. Rantai dan belenggu berada di tangan dan kaki mereka dan juga di tengkuk atau bahu mereka. Api menjilat mereka dari atas, bawah, kiri dan kanan mereka. Tidak ada makanan mereka kecuali buah zaqqum, sebagai minyak kotoran yang mendidih didalam perut seperti mendidihnya air yang sangat panas. Itulah makanan orang yang berada di dalam neraka itu.


Pakaian mereka adalah tar yang panas.Mereka selalu saja minta supaya dimatikan tetapi tidak diperkenankan. Mereka menangis dan minta ampun kepada Allah supaya dilepaskan dari azab itu tetapi dikatakan kepada mereka: “Rasakanlah dan jangan bercakap lagi sekarang.” Mereka terus tenggelam di tengah-tengah api yang menjulang-julang itu sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka lakukan.Dari Usamah bin Zaid, katanya beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Didatangkan seorang lelaki pada hari kiamat lalu dicampakkan ke dalam neraka sehimgga mendidih perutnya. Kemudian dia meronta-ronta seperti keldai yang digigit ular. Penghuni neraka datang mengerumuninya dan bertanya: “Wahai polan, mengapa begini? Bukankah didunia dahulu engkau selalu mengajak orang berbuat baik dan melarang daripada yang mungkar?” Dia menjawab: “Memang tetapi saya menyuruh orang berbuat baik sedangkan saya tidak melakukannya dan saya melarang yang mungkar sedangkan saya mengerjakannya.”


Diterbitkan oleh:Unit Dakwah Dan Penerbitan (BAKA ) IPK Kedah.


Rujukan :Kitab Jam’ul –Fawaa’id

0 comments:

Blogger template 'CoolingFall' by Ourblogtemplates.com 2008