Monday, July 12, 2010

ISRAK & MIKRAJ RASULULLAH SAW


MUKJIZAT ISRAK MIKRAJ (BIL9/2010)

Peristiwa Israk dan Mikraj Nabi Muhammad s.a.w yang menurut catatan sejarah terjadi pada tanggal 27 Rejab tahun kesebelas dari masa kenabian baginda, merupakan peristiwa penting yang selalu dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat Islam.
Dikatakan penting kerana peristiwa bersejarah tersebut merupakan sebuah peristiwa luar biasa, sebuah mukjizat dari Allah bagi Nabi Muhammad s.a.w yang tidak pernah dilakukan oleh Rasul dan Nabi sebelumnya. Hanya Nabi Muhammad s.a.w sajalah yang diberikan anugerah dan kehormatan oleh Allah untuk melakukannya sebagai petanda betapa tingginya penghargaan Allah s.w.t kepada baginda.

Dalam perjalanan Israk mahupun Mikraj seperti tercantum dalam pelbagai riwayat, Nabi Muhammad s.a.w didampingi malaikat Jibril dan Mikail, menunggang seekor haiwan yang disebut Buraq. Beberapa peristiwa yang terjadi selama Israk berlangsungmemberikan hikmah dan pelajaran yang sangat mendalam bagi Nabi Muhammad s.a.w serta menjadi cermin bagi umat yang menjadi pengikutnya.

Nabi memperolehi pelajaran tentang keadaan masa lalu dan masa yang akan datang. Yakni ketika Jibril menyuruh baginda melakukan solat di kota Thaibah (Madinah) di mana kelak nabi akan berhijrah ke kota ini, di Thur Saina (Bukit Thursina). Tempat Allah berfirman kepada Nabi Musa a.s, serta di Baitul Laham, tempat lahirnya Isa Putera Maryam.

Jibril juga mengajar Nabi s.a.w bagaimana menghadapi Ifrit dari golongan jin yang mengganggunya dengan dengan memberinya satu doa untuk Nabi baca. Mengambil hikmah dari perjuangan Muslimah sejati. Siti Masyitah dalam berjihad mempertahankan keyakinannya akan keesaan Allah.Mendapat pelajaran bagaimana akibatnya bagi orang-orang yang enggan solat, enggan berzakat, pemakan riba dan suka berbuat zina, pengganggu jalan umum, pemimpin yang suka menyeleweng dan suka mencaci orang lain.

Dalam perjalanan Mikraj banyak pula hal yang dialami oleh Nabi Muhammad s.a.w. Namun yang paling penting adalah baginda mendapat keringanan solat fardhu dari lima puluh kali menjadi lima kali sehari semalam. Solat adalah ibadat yang wajib ditunaikan oleh umat Nabi Muhammad s.a.w sampai akhir zaman.

EPISOD ISRAK DAN MIKRAJ

1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah s.a.w mengalami pembedahan dada/ perut, dilakukan oleh malaikat Jibril dan Mikail. Hati Baginda dicuci dengan air zam-zam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan was-wasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu dan iman ke dalam dada Rasulullah. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan khatimin nubuwwah (penutup segala Nabi).

Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah s.a.w dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan Israk itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil-Aqsa)

Sepanjang perjalanan (Israk) itu, Rasulullah s.a.w ditemani oleh Jibril dan Israfil. Tiba ditempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah s.a.w telah diarah oleh Jibril supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah s.a.w akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa a.s menerima wahyu daripada Allah.
iii. Baitul-Laham (Tempat Nabi Isa dilahirkan)

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah s.a.w menghadapi gangguan jin Afrit dengan api jamung. Bagainda juga dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib antaranya:-

• Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah s.a.w diberitahu oleh Jibril bahawa itulah kaum yang berjihad fisabilillah yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

• Tempat yang berbau harum. Rasulullah s.a.w diberitahu oleh Jibril bahawa itulah bau kubur Masyita (tukang sisir rambut anak fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh fir’aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan)

• Sekumpulan orang yang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala ,mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan semula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah bahawa itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang)”.

• Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibril, itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

• Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibril, itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami.

• Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibril, itulah orang yang makan riba.

• Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tidak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibril, itulah orang tidak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

• Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibril, itulah orang yang memfitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

• Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga. Kata Jibril, itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah orang lain.

0 comments:

Blogger template 'CoolingFall' by Ourblogtemplates.com 2008