Sunday, June 26, 2011

TANDA-TANDA QIAMAT (siri 3/2011)

TANDA-TANDA QIAMAT BESAR

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari r.a berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari kiamat”.
Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia ke Padang Mahsyar”.
( H.R Muslim )

Keterangan:
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:

1) Dukhan (asap)
Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.

2) Dajjal
Dajjal akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.

3) Dabbah
Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.

4) Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya.
Maka pada saat itu Allah swt tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.

5) Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini.
Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleh orang-orang Kristian dan beliau juga akan membunuh Dajjal.

6) Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj.
Mereka akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.

7) Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar.
Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.

8) Berlakunya gempa bumi di Timur, Barat dan Semenanjung Arab.

Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: “Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw bahawa keluarnya Dajjal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu.”.

TANDA-TANDA QIAMAT KECIL
Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.

Penaklukan Baitulmuqaddis
Zina bermaharajalela

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik

Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan

Ramai orang soleh meninggal dunia
Ramai orang soleh meninggal dunia

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar

Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai

Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa

Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.

Orang akan melakukan homoseksual.
Akan terdapat ramai anak luar nikah.
Berkurangnya sifat amanah
Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya

Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya

Banyaknya berlaku gempa bumi
Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan

Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba.

Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang)

Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan


0 comments:

Blogger template 'CoolingFall' by Ourblogtemplates.com 2008