Tuesday, July 26, 2011

SOLAT SUNAT DHUHA (siri 5/2011)

Solat Dhuha bermaksud solat sunat yang dikerjakan pada waktu dhuha, iaitu pada saat matahari telah naik lebih kurang setinggi sebatang lembing atau galah hinggalah matahari berada tepat di tengah-tengah langit.
Menurut mazhab jumhur ulamak iaitu Imam Malik, Syafie dan Ahmad, solat ini hukumnya sunat muakkad (sunat yang dituntut) sedangkan Imam Abu Hanifah hanya memandangnya sebagai satu amalan sunat biasa.

KELEBIHAN
Mereka yang mengamalkan solat ini pasti memperolehi ganjaran setimpal daripadaAllah s.w.t . Tetapi ia mestilah dilengkapi dengan dua syarat utama iaitu ikhlas dan menepati syariat.
Justeru, dhuha atau pagi yang penuh nikmat Ilahi disyukuri dengan menyembah Allah, simbolik kepada terima kasih seorang hamba kepada pencipta-Nya.

Hakikatnya, umat islam perlu memahami kedudukan solat ini.
1) Sebaik-baiknya ia dilakukan di rumah agar dapat dikerjakan dengan lebih sempurna.
2) Sifat solat ini ringkas dan mudah dilaksanakan dimana-mana tempat.
3) Pada dasarnya hukum solat ini adalah sunat, malah baginda jua tidak melaksanakan dalam bentuk yang konsisten.
Oleh itu lakukan solat ini di rumah atau di tempat kerja selagi mana ia tidak memberatkan atau menghalang tugas-tugas lain yang lebih utama dan penting.

WAKTU AFDHAL
Waktu yang lebih afdhal untuk mengerjakan solat ini iaitu ketika sinar matahari kian panas berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam, Rasulullah s.a.w menjelaskan : Solat Dhuha ini afdhalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya .
Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hinga 1 petang. (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi)

BILANGAN RAKAAT
Bilangan rakaat yang mahsyur dikalangan ulamak adalah paling minimum dua rakaat sahaja dan bilangan yang maksimum adalah lapan rakaat. Cuma terdapat juga pendapat sebilangan ulamak yang paling afdhal iaitu empat rakaat (dilakukan secara dua kali salam)
Terdapat juga riwayat yang dirakamkan oleh Anas bin Malik menjelaskan bahawa Nabi s.a.w bersabda “:Barangsiapa yang menunaikan solat sunat dhuha sebanyak 12 rakaat maka nercaya Allah s.w.t akan membina sebuah mahligai didalam syurga kelak ( Riwayat Imam al-Tirmizi )


CARA MENGERJAKAN SOLAT SUNAT DHUHA

اصلي سنة الضحى ركعتين لله تعا لى
( Sahaja aku solat sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Taala )

2) Selepas membaca al-Fatihah dalam rakaat yang pertama baca surah asy-syams.

3) Selepas membaca al-Fatihah dalam rakaat yang kedua baca surah al-Lail.

4) Selepas memberi salam bacalah kalimah tasbih dibawah sebanyak 10 kali.


سبحا ن الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حو ل ولا قوة الا با لله العلي العظيم. عدد خلق الله وبدوام ملك الله.

( Maha suci Allah, dan segala pujian bagi Allah dan tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan Allah maha besar dan tiada daya upaya dan kekuatan melainkan denagn ( pertolonagan ) Allah yang maha Tinggi lagi Maha Agung, sebanyak mana bilangan makhluk Allah dan kekuasaan Allah yang berkekalan selama-lamanya.

Selepas memberi salam baca doa berikut:-
اللهم ان الضحاءضحا ؤك والبهاء بها ؤك والجما ل جما لك والقوة قو تك والقدرة قدرتك والعصمة عصمتك. اللهم ان كان رزقى فى السماء فأ نزله وان كان في الأرض فأخرجه وان كان معسرا فيسره وان كان حراما فطهره وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره بحق ضحاءك وبهائك وجما لك وقوتك وقدرتك آتنى ما أتيت عبادك الصالحين. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والحمد لله رب العا لمين.

(Ya Allah! Sesungguhnya waktu dhuha dhuhaMu, cahaya cahayaMu, keindahannya keindahanMu, kekutannya kekuatanMu, kekuasaannya kekuasaanMu, perlindungannya perlindunganMu. Ya Allah!jika ada rezeki ku dilangit maka turunkanlah, dan jika ada rezekiku dibumi, maka keluarkanlah, dan jika sukar permudahkanlah, dan jika ianya haram maka bersihkanlah, dan jika ia jauh maka perdekatkanlah., dan jika ia dekat maka permudahkanlah,dengan kebenaran dhuhaMu,keagungan,keindahan,kekuatan dan kekuasaan-Mu. Berilah kepadaku sebagaimana Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang soleh dan Allah cucuri rahmat ke atas penghulu kami Muhammad, kaum keluarga dan sahabat sekalian. Segala pujian bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam.

0 comments:

Blogger template 'CoolingFall' by Ourblogtemplates.com 2008